Go to content

Bilaga C:
Den nordiska bokslukaren – årsrapport 2023

Den nordiska bokslukarens syfte är dels att främja läsande av nordisk barnlitteratur i alla de nordiska länderna, dels att öppna upp och profilera nordisk barn- och ungdomslitteratur för såväl läsande vuxna som barn. Detta gör vi bl.a. genom att skapa pedagogiskt stödmaterial till bilderböcker som nominerats till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris.
Under 2023 har vi fortsatt att skapa och publicera pedagogiskt material. Material till totalt 46 bilderböcker fanns vid årsskiftet tillgängligt på Den nordiska bokslukarens webbsida https://bokslukaren.org. Genast i början av år 2023 lanserades material till tio bilderböcker och under hösten lanserades materialet till samtliga nio bilderböcker som var nominerade till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2023.

Verksamhet kring projektet

Under hela året har vi i mån av möjlighet byggt Nordisk kulturkontakts läsfrämjande verksamhet för barn kring de bilderböcker som varit nominerade till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris.
Under våren ordnade vi en utställning kring bilderboken Monster i knipa av Kalle Güettler, Rakel Helmsdal och Aslaug Jónsdóttir. Boken var nominerad till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2018. Vi fortsatte det etablerade och mycket uppskattade samarbetet kring bilderböcker med Helsingfors universitet och dess utbildning för småbarnspedagogik där de studerande fick planera olika slags workshops kring boken. Workshopparna bestod av högläsning, boksamtal och skapande aktiviteter och var en del av de studerandes studier inom barnlitteratur. Inför arbetet med boken fick de studerande träffa Kalle Güettler och höra om skapandeprocessen kring Monster i knipa-boken.
Monster i knipa-satsningen avslutades med en stor Monsterfest för familjer där 170 personer deltog. Förutom bibliotekets utställning bestående av bilder från boken i samarbete med illustratören Aslaug Jónsdóttir, hade eleverna i skolan arbetat med monster-temat under hela våren. Deras alster, allt från monsterhus och handdockor till figurer i trä, fanns utställda på biblioteket i april-maj.
Förutom workshopparna kring Monster i knipa, har vi under året även ordnat sagostunder kring andra nominerade bilderböcker, nämligen Rosie springer av Marika Maijala, Glömdagen av Sara Lundberg och Eldgos av Rán Flygenring.

Den nordiska arbetsgruppen

Det pedagogiska materialet produceras av en nordisk arbetsgrupp bestående av barnbibliotekarier, illustratörer, författare, pedagoger, en läsambassadör och andra läsfrämjare som möts och samarbetar digitalt. Arbetsgruppen representerar åtta nordiska språk och alla regioner: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Island, Grönland, Färöarna och Sápmi. Den nordiska arbetsgruppen har varit rätt så stabil under åren, endast några har slutat, någon har också kommit tillbaka efter en liten paus.
Under 2023 träffades hela arbetsgruppen två gånger digitalt och därtill i mindre grupper för att producera materialet. Materialet finns på svenska, finska, danska, norska, isländska och vissa även på grönländska, färöiska och nordsamiska.

Synlighet på bokmässor, barnlitteraturfestivaler och läsfrämjandeinsatser

Den nordiska bokslukaren har under det gångna året fått synlighet genom presentationer för lärare och bibliotekarier under bokmässor och litteraturfestivaler. Projektet deltog i Educa-mässan i Helsingfors i januari, i den Nordiska barnbokskonferensen i Stavanger i februari, i Göteborgs bokmässa med ett bilderbokssamtal i september och på den internationella barnlitteraturkonferensen i Reykjavik, Mýrin, i oktober. Projektet har också fått synlighet i både bloggar och tidningar.
Dessutom bjöd Nordisk kulturkontakt i oktober nio nominerade författare till Helsingfors bokmässa och till ett författarsamtal på Nordisk kulturkontakt. Av dessa var tre bilderboksskapare till böcker vi skapat pedagogiskt material: Maija Hurme (Alla mina sista), Svein Nyhus (Ikke) och Rán Flygenring (Eldgos).
År 2023 har fler än 600 barn besökt Nordisk kulturkontakt och tagit del av vårt läsfrämjande arbete med både högläsning och workshops kring de bilderböcker som är en del av Den nordiska bokslukaren. Därtill har 400 vuxna, av vilka 270 isländska pedagoger, fått bekanta sig med projektet.
Läsfrämjandeinsatser med Den nordiska bokslukaren har även gjorts i biblioteken i Reykjavik och Nordens hus i Reykjavik samt på Nordens hus i Färöarna.
Under den färöiska litteraturfestivalen, Bókadagar, samarbetade Føroyar lesa med Nordens hus på Färöarna. Under tre dagar, fick 150 elever i åldern 6-8 år bekanta sig med och vara kreativa kring Martin Jacob Strids bok Da Mumbo Jumbo blev kæmpestor.

Kommunikation och nedladdningar

Nedladdningarna på webbsidan tog fart under året. Totalt gjordes 2 421 individuella nedladdningar av pedagogiska material under 2023, att jämföra med 4 045 för hela programperioden. Med tanke på att ett nedladdat material kan användas flera gånger och en pedagog eller bibliotekarie ofta når många barn på en gång har materialet gagnat betydligt fler. Till exempel uppger pedagogerna i projektets testgrupper att de vanligen når 10–20 barn per lästillfälle.
Uppdateringen till mätverktyget Google Analytics 4 föranledde ett mätglapp i nedladdningsstatistiken på fem veckor den 1 juli – 6 augusti. Nedladdningarna för denna period ingår därmed inte i årsstatistiken. Besöksstatistiken för webbsidan finns dock tillgänglig för hela året. Denna visar på 4 600 unika webbesök under året, att jämföra med 8 300 under hela projektets levnadstid, siffror som också stöder antagandet på att kunskapen om projektet är på uppgång. Sverige, Finland och Norge ligger i användartoppen, följda av Island, Danmark, Färöarna och Grönland.
Två större kampanjer i sociala medier genomfördes under året, den ena vid lanseringen i slutet av januari och den andra i samband med septemberlanseringen. Kampanjerna gjordes på alla nordiska språk, även grönländska och färöiska, i samarbete med Nordens hus på Färöarna och Grönland.
Januarikampanjen sammanföll med närvaron vid Educa-mässan, vilket sammantaget resulterade i drygt 40 procent fler nedladdningar under januari och februari än vid motsvarande tidpunkt året innan. Sepemberkampanjen var särskilt lyckad på sociala medier och ledde till betydande trafikökning på Instagram (>8 000 procent fler nådda konton än månaden innan). Höstens kampanj resulterade i närmare 30 procent fler nedladdningar under oktober–november än vid motsvarande tidpunkt året innan. Antalet Instagramföljare var 975 vid årsskiftet.
Mikaela Wickström presenterar läsfrämjande material på Educa-mässan i Helsingfors
Mikaela Wickström presenterar Den nordiska
bokslukarens läsfrämjande material på Educa-mässan i Helsingfors. Foto: Heidi Orava
Nordisk kulturkontakt | nordiskkulturkontakt.org