Go to content

Biblioteket kittlar fram nya nordiska bokslukare

Barn sitter på rad och läser i det nordiska bibliotekets stora fönster.
Läsfrämjande och nordisk språkförståelse går hand i hand i det nordiska biblioteket på Kajsaniemigatan 9. Foto: Elli-Noora Sayyad
Hur nära sprutande lava kan man gå? En grupp med lågstadiebarn klipper ut teckningarna som föreställer dem själva och klistrar fast dem på en stor glödande vulkan, misstänkt lik vulkanen i bilderboken Eldgos. Det är läsfrämjande verksamhet på gång i det nordiska biblioteket.
Nordiska rådets litteraturpriser, inte minst barn- och ungdomslitteraturpriset, har en given plats i bibliotekets årsklocka och verksamhet på Nordisk kulturkontakt. Alla bilderböcker som nominerats till barn- och ungdomslitteraturpriset de senaste tre åren har till exempel försetts med pedagogiskt material på alla nordiska språk inom ramen för läsfrämjandeprojektet Den nordiska bokslukaren.
Upphovskvinnan bakom vulkanen på väggen är mycket riktigt isländska Rán Flygenring, vinnare av Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris för boken Eldgos (isländska för vulkanutbrott). Flygenring besökte biblioteket i samband med Helsingfors bokmässa, där hon deltog tillsammans med flera andra nominerade. Vulkanen stannade kvar på väggen, till många skolgruppers glädje.

Läsfrämjande genom lek

I biblioteket möter skolgrupperna Nordisk kulturkontakts barnbibliotekarie Mikaela Wickström, primus motor bakom Den nordiska bokslukaren.
– Jag har jobbat jättemycket med bilderböcker för barn i olika åldrar det senaste året, i synnerhet med Eldgos som även högstadieeleverna som besökte biblioteket fick ta del av redan i våras, säger Mikaela Wickström.
När en grupp besöker biblioteket väljer Wickström ofta en bok som kan kopplas till det som barnen eller ungdomarna jobbar med i skolan. Med högstadieeleverna var därför naturen på Island ett givet samtalstema medan barnen på fjärde klass, i enlighet med läroplanen, kommer till biblioteket med färska skolkunskaper om Norden.
Rán Flygenring har gjort en vulkan på väggen i det nordiska biblioteket.
Rán Flygenring i biblioteket.
Foto: Mikaela Wickström
"Ungdomarna tycker det är jätteintressant när handlingen i en bok kan kopplas till något aktuellt och verkligt."
- Mikaela Wickström, barnbiblioktekarie på Nordisk kulturkontakt

– När vi diskuterat Eldgos har jag visat videoklipp från de senaste vulkanutbrotten på Island, och tack vare bilderboksformatet har vi kunnat diskutera boken utan att läsa den ord för ord, säger Mikaela Wickström.
– Styrkan i det pedagogiska materialet vi låtit utveckla i Den nordiska bokslukaren är också just den, att materialet gör det lättare för pedagoger att våga ta in böcker på andra nordiska språk i undervisningen, konstaterar Wickström.
Dagens bilderböcker hanterar också många svåra frågor, som till exempel ensamhet, miljöförstöring, krig och ohälsa. Här fungerar materialet som hjälp och ingång till de svårare diskussionerna.

Inspiration för läsfrämjare i hela Norden

Läsfrämjande, men också språkförståelse, är rykande aktuella teman i hela Norden efter ländernas dalande läsförståelseresultat i den senaste Pisa-undersökningen. Mikaela Wickström jobbar mycket med både högläsning och workshops för att kittla fram läsglädjen.
– Den läsfrämjande verksamheten är otroligt viktig, att läsa, läsa och läsa ännu mera. Och barnen vill verkligen ha högläsning, de älskar att få turas om att välja bok. Under hela året hade vi besök av 76 barngrupper, säger Wickström.
– Skolorna vi samarbetar med uppskattar att det uttryckligen är läsning på programmet när de besöker oss. Grupperna kommer medan biblioteket är stängt för allmänheten, så barnen får ta en bok och sätta sig och läsa i lugn och ro. De hittar alla möjliga skrymslen och favoritställen – en sitter under biblioteksdisken, någon annan i håligheten under en barnbokshylla.

Glömdag och färgbad

Med mindre barn som ännu inte börjat i skolan är det högläsning, lek och skapande aktiviteter som gäller.
– Till exempel Sara Lundbergs bilderbok Glömdagen fungerar jättebra i barngrupper och väcker mycket diskussion om hur det är att glömma saker. Barnen kan också känna igen sig i boken, säger Mikaela Wickström.
Längst bak i biblioteket finns Grottan, barnens egen bokhörna, som är inredd med ett berg av kuddar mellan bokhyllorna.
– Litteraturen finns där men också möjligheter till andra aktiviteter. Om vi läst om byggnader är det också roligt att kunna bygga med klossar och kuddar, säger Mikaela Wickström.
I samarbete med författaren Filippa Hella har Nordisk kulturkontakt också ordnat färgbad för de allra yngsta. Hella har läst korta dikter om färger, medan bebisarna fått ”bada” i och känna på tyger i olika strukturer och färger. Färgbadet, som hållits på både finska och svenska, finns med i programutbudet även 2024.
Babysar ligger på mage och leker med tyg och garner.
Färgbad med tyger och garner och dikter om färg.
Foto: Filippa Hella

Den nordiska bokslukaren

De pedagogiska materialen som utarbetats i Den nordiska bokslukaren är alla baserade på bilderböcker nominerade till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris. Materialen är strukturerade med inspirationsfrågor i olika svårighetsgrader. Varje material kan laddas ner på minst fem nordiska språk på projektets webbplats. De pedagogiska materialen för varje bok har också försetts med en videofil, där ett urvalt ord presenteras på alla nordiska språk, både i textform och uttalat. Projektet finansierades åren 2021–2023 av de nordiska samarbetsministrarna och fortsätter 2024. https://bokslukaren.org