Go to content

Nordic Culture Club väcker liv i valven på Sveaborg

AHVA med Petteri Mäkiniemi och Tuomas AHVA uppträder på Sveaborg.
AHVA med Petteri Mäkiniemi och Tuomas AHVA uppträder på Sveaborg. Foto: Inga-Stina Heikkinen.
Experimentellt och tvärkonstnärligt, från färöisk rap till drag och interaktiva upplevelser. Nordic Culture Club blev under året en mötesplats för kulturutövare och kulturentusiaster från Norden och världen i den historiska kasernbyggnaden på Sveaborg B28.
En metallring på musikerns finger rör sig över något som vid första anblicken mest liknar en sladdförsedd låda och en eterisk, glidande ton ljuder i rummet. Vi befinner oss i Nordisk kulturkontakts faciliteter på Sveaborg, musikern är Petteri Mäkiniemi och instrumentet är hans egenbyggda Ginette, den enda i sitt slag.
Mäkipää är en av musikerna som anlitats för Nordic Culture Clubs sommarfestival, kulmen på ett år av uppträdanden där nordiska artister från vitt skilda genrer parats ihop i klubbkonceptet som engagerat helt nya målgrupper. Liksom flera av de tidigare klubbkvällarna har festivalen lockat fullt hus.

Experimenterande och stöttande plattform

Nordic Culture Club bjöd under året på ett brett urval av bland annat dans, musik, performans, catwalk, cirkus, drag, quiz, monologer, installationer, ljudkonst och videoverk med medverkande bosatta i hela Norden. Inför sommarfestivalen gjordes artisturvalet utgående från ett open call, i vilket många unga och alternativa artister såg en chans att utveckla sin konst.
– Jag upplevde festivalen som en väldigt säker och ”rätt” plats för oss att uppträda på. Publiken var stöttande – vi ville verkligen kommunicera och publiken svarade! Ni skapar en fantastisk atmosfär vid Nordic Culture Club, säger Aoi Yoshizawa, Marika Maijala och Petra Vehviläinen i Velvet Ass band
Även Jérémy Gaudibert, som i sina soloarbeten utforskar friktioner och möjliga mötespunkter mellan dans och design, uttrycker uppskattning över samarbetet med Nordisk kulturkontakt.
– Festivalen var den perfekta möjligheten för mig att driva min performans vidare. Jag har fått en massa erfarenhet och motivation att jobba vidare med detta, säger Gaudibert, som är en del av den europeiska punking/whacking och ballroom-scenen och en av medlemmarna i Iconic House of Ninja.

Bred diversitet och lokal förankring

Nordic Culture Club utvecklades som ett första led i arbetet med att ta tillvara och använda NKK.s egna resurser på Sveaborg. Enligt Annika Bergvik Forsander, som i egenskap av evenemangsproducent på NKK ledde utvecklingen av konceptet, var tanken att etablera det outnyttjade Sveaborgsutrymmet som en seriös och unik kulturscen.
–  Många nyetablerade professionella nordbor fick en chans att uppträda. Viktigt var också att det alltid fanns ett lokalt inslag i programmet för att knyta an till Sveaborg och Helsingfors, säger Annika Bergvik-Forsander.
Ambitionen att främja generationsöverskridande verksamhet syntes både på scenen och i publiken. De medverkande i programmet var mellan 20 år och 65 år och åldersspannet i publiken ännu större.
– Det var viktigt att få alla åldrar och olika grupper att känna sig lockade av programutbudet, därför ville vi alltid erbjuda unika programhelheter som inte setts förut i Helsingfors eller Finland. Programmet skulle vara en glad överraskning för publiken, säger Bergvik-Forsander.

Tydliga hållbarhetsmål

Nordic Culture Club serverar alltid veganska och ekologiska tilltugg, det mesta inhandlat från den lokala mataffären. Scentekniken och utrustningen har sakta byggts upp enligt behov. Mycket teknik har köpts begagnad, rekvisita har inhandlats på loppis och saker som inte behövs på sikt har hyrts.
Också programmet planerades under året så att till exempel ett konstverk som gjordes i samband med en klubb kunde ingå i nästa månads klubb som rekvisita eller bakgrund.
– I korthet kan man säga att Nordic Culture Club var en pågående process under året med tydliga hållbarhetsmål, som involverade en stor mängd människor, ideér, konst och kultur, sammanfattar Annika Bergvik-Forsander.
Nordic Culture Club-konceptet utvecklas vidare som en del av Nordisk kulturkontakts publika verksamhet 2024.

Hållbart mode på Sveaborg

Nordisk kulturkontakt stod också för hållbarhetsinslaget när modeveckan Helsinki Fashion Week ordnades på Sveaborg B28 i juli. Paneldiskussionerna om hållbart mode arrangerades då av NKK i samarbete med Nordiska ministerrådets treåriga program för hållbara livsstilar.