Go to content

Nätverken lägger grunden för kultursektorns konkurrenskraft

Mentors and mentees at Suomenlinna B28
Mentoskapsprogrammets medverkande samlade på Sveaborg i mars. Foto: Petri Lyytikäinen
Skratten skallar och språken blandas när gruppen av kulturskapare väller in genom dörren. Tio unga och tio mer erfarna professionella konstutövare har samlats till sin andra gemensamma träff i Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammets mentorskapspilot.
– Som konstnär vet du inte alltid vad du behöver eller vad som kunde utforskas innan du stannar upp och reflekterar över saken med någon annan. Genom mentorskapet har jag lärt mig mycket om hur jag vill utvecklas som konstnär, säger italienska Laura Cemin, mångdisciplinär konstnär bosatt i Helsingfors och adept i mentorskapsprogrammet.

Ömsesidigt lärande

Nätverk och lärande över generationsgränserna är A och O för unga konstnärer som etablerar sig inom sitt fält, men är lika viktigt för etablerade konstnärer som vill växa i sin profession. Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammet för kultur möjliggör just detta, genom mobilitetsstöd för individuella konstutövare, residensstöd och nätverksstöd. Nordisk kulturkontakt administrerar programmet och beslut om stöd fattas enligt principen om armlängds avstånd av oberoende expertgrupper.
Den ursprungliga tanken om en mentorskapspilot inom Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammet kom till vid ett av expertgruppernas gemensamma möten och försöket byggdes upp för att gagna både mentor och adept genom ömsesidigt lärande. Med facit på hand uppfylldes målsättningarna med råge.
"Det blev ömsesidigt lärande över såväl generations- som landsgränserna. Det var ögonöppnande för alla parter hur mycket vi i Norden kan lära oss av Baltikum och vice versa."
Geir Lindahl, stödrådgivare på NKK och koordinator för mentorskapspiloten

Engagemang och långsiktighet

Tio mentorer från alla nordiska och baltiska länder valdes utgående från ett open call med över femtio intresseanmälningar, och sakkunniggruppen för mobilitetsstöd matchade dessa med tio adepter.
– En drivkraft bakom mentorskapspiloten, liksom bakom Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammet som helhet, är att stärka lokala konst- och kulturgemenskaper i den nordisk-baltiska regionen på sikt. Långsiktigt, hållbart och engagerat samarbete är en viktig nyckel till sektorns konkurrenskraft, konstaterar Anna Skogster, stödrådgivare på Nordisk kulturkontakt.
Mellan de schemalagda seminarierna där alla deltagare i piloten gemensamt kunde dela med sig av kunskap, erfarenheter och nätverk, fick varje mentor och adept forma sin process och fokus i samarbetet som de själva önskade.
– Mentorskap är en väldigt effektiv utvecklingsprocess för både mentor och adept. Det är alltid överraskande – och roligt – att gräva djupt i sin egen eller i den andras tankevärld, att engagerat och generöst dela med sig och hitta guld där man inte förväntat sig det, säger Jesper de Neergaard, dansk dramaturg som agerade mentor i piloten.

Infallsvinklar från flera konstfält en styrka

Utöver i mentorskapssatsningen var nätverkens förutsättningar, möjligheter och konkurrenskraft i fokus i Tallinn i maj, då Nordisk kulturkontakt arrangerade ett seminarium för nätverk som mottagit nätverksstöd från Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammet. Dialogen mellan stödmottagare, experter från sakkunniggrupperna och externa föredragshållare tangerade ofta hållbarhet och gemensamma nämnare i livskraftiga nätverk, men också exportmöjligheterna och marknadsföringspotentialen i kulturproduktioner från den nordisk-baltiska regionen.
De sakkunniga gav också råd på vägen till hur man startar upp nya eller håller liv i befintliga nätverk.
– För nya nätverk är det särskilt viktigt att reflektera kring skillnaden mellan nätverk och projekt, och nätverkets mervärde i sammanhanget, säger Daniel Urey, ordförande i Nordisk-baltiska mobilitetsprogrammets sakkunniggrupp för nätverksstöd 2021–2023.
Urey och hans kolleger efterlyser fler nätverk som involverar flera konstfält, fördomsfri inkoppling av fria konstnärer i nätverken och en öppenhet för att utforska möjligheterna i det nordisk-baltiska perspektivet.
– Nätverken handlar på en metanivå om att stärka det vi har gemensamt i våra länder och inom våra respektive konstfält, men alla partner i ett nätverk behöver inte sluta på samma punkt. Det viktigaste är att jobba mot en gemensam horisont, sammanfattar Daniel Urey.

Stödinformation på teckenspråk

Nordisk kulturkontakt lät under året göra en serie korta informationsvideoklipp på teckenspråk för att göra stödprogrammen tillgängliga för så många som möjligt. En samlande introduktion om alla stödprogram som Nordisk kulturkontakt administrerar hittas på vår webbplats på internationellt teckenspråk med textning på engelska.